Over Zuyderland Academie
Zuyderland Medisch Centrum is een topklinisch ziekenhuis en biedt haar zorgprofessionals hoogwaardige ondersteuning aan op het gebied van Opleiding, Onderzoek en Onderwijs (OOO).
Zuyderland Academie is de plaats waar alle opleidingsactiviteiten van het topklinisch opleidingsziekenhuis samen komen. Maar Zuyderland is meer dan alleen een opleidingsziekenhuis. Zuyderland Medisch Centrum maakt onderdeel uit van het concern Zuyderland, waar ook zorgcentra, thuiszorg, jeugdgezondheidszorg, revalidatie, geestelijke gezondheidszorg en huishoudelijke hulp onder vallen. Het is in de toekomst nadrukkelijk de ambitie dat Zuyderland Academie Opleiding, Onderzoek en Onderwijs voor heel Zuyderland faciliteert.
Zuyderland Academie hanteert daarbij de volgende filosofie:
‘Wie zoekt naar leren en ontwikkelen, kennis en onderzoek, vindt in Zuyderland Academie een kwalitatief hoogwaardige partner die dit mogelijk maakt. De Academie is een magneet.’
Binnen Opleiding, Onderzoek en Onderwijs faciliteert en onderneemt Zuyderland Academie activiteiten op basis van drie principes:
Facilitering in de basis
Facilitering in de basis is essentieel voor hoogwaardige opleidingen, toonaangevend onderzoek en kwalitatief goed onderwijs. Een adequate basis infrastructuur faciliteert op basis van middelen en mensen. Zoals bijvoorbeeld een Leer Management Systeem Pulseweb op het gebied van bedrijfsopleidingen, Researchmanager (t.b.v. onderzoek), CATalysator (t.b.v. opleidingen) en bijvoorbeeld hulp van Research coördinatoren en/of een epidemioloog bij epidemiologische vraagstukken en statistiek.
Flankerend onderwijs
Flankerend onderwijs omvat bijvoorbeeld alle onderwijsactiviteiten binnen de (medische) (vervolg)opleidingen die onze professionals nodig hebben; toegespitst op de lokale behoeften en aanvullend op de landelijke (medische) basisopleidingen. Er worden bijvoorbeeld verschillende trainingen aangeboden op het gebied van Discipline Overstijgend Onderwijs (DOO), statistiek/epidemiologie, etc.
Kwaliteit & beleid
Hiertoe behoren alle zaken die te maken hebben met de kwaliteit en het beleid van opleiden, onderzoek en onderwijs. Te denken valt aan het ontwikkelen van een Kwaliteitshandboek, een visie en strategie op opleiden, onderzoek en onderwijs, een beleidsnotitie Wetenschap en Innovatie, etc.