Ontslag na ziekenhuisopname en dan …
- Zuyderland
- Ziekenhuis
- Patiëntinformatie
- Transferpunt
Transferpunt
De visie van Zuyderland is na ziekenhuis opname terug naar huis, mits dit niet haalbaar wordt geacht.
Het transferpunt van Zuyderland Medisch Centrum helpt u bij het organiseren van de best passende nazorg, volgens de richtlijnen van de wet- en regelgeving. Voor meer informatie over de richtlijnen vanuit de wet- en regelgeving verwijzen we u naar de website van de Rijksoverheid, zie de links hiernaast.
Mocht vanuit het ziekenhuis thuiszorg of een (tijdelijke) opname elders noodzakelijk zijn, dan wordt een transferverpleegkundige ingeschakeld om te beoordelen welke best passende zorg voor u nodig is.
De transferverpleegkundige komt bij u langs of neemt telefonisch contact op met u. Dit is een gespecialiseerd verpleegkundige die inventariseert welke professionele zorg u nodig heeft volgens de richtlijnen vanuit de wet en regelgeving. Zij zal vervolgens deze nazorg voor u organiseren.
De transferverpleegkundige bespreekt samen met u en uw familie/naasten wat uw zorgvraag is en geeft informatie over:
- Algemene informatie over de nazorg
- Welke indicatie het meest passend is (beoordeling vanuit de wet- en regelgeving)
- Thuiszorg/ palliatieve thuiszorg
- Logeerplek (eerstelijnsverblijf)
- Revalidatie
- Verpleegtehuis
- Hospice
Dit is een verpleegkundige vanuit de thuiszorg die nauw samen werkt met de transferverpleegkundige. De transitieverpleegkundige kan een inschatting maken welke hulpmiddelen er nodig zijn in de thuissituatie. Hulpmiddelen die tijdelijk nodig zijn, zoals een hoog-laag bed, rolstoel of een toiletstoel, zijn te leen bij een thuiszorgwinkel.
De visie van Zuyderland is na ziekenhuis opname terug naar huis, echter kan het zijn dat u door ziekte of een stoornis voor een korte of langere periode afhankelijk bent van professionele ondersteuning.
U kunt gebruik maken van thuiszorg als u een chronische ziekte, lichamelijke beperking of psychische stoornis heeft. De thuiszorg kan u bijvoorbeeld ondersteunen bij dagelijkse handelingen zoals aan- en uitkleden, wassen, douchen en verzorging. Daarnaast kan de thuiszorg ook verpleegkundige zorg thuis bieden. Denk hierbij aan: het toedienen van een injectie, het verzorgen van een wond of het zwachtelen van een been.
De transferverpleegkundige/transitie verpleegkundige maakt de eerste zorginventarisatie in het ziekenhuis en regelt de eerste zorginzet voor thuis met de thuiszorg. Hierdoor krijgt u na ontslag uit het ziekenhuis de zorg die u nodig heeft. De transferverpleegkundigen benaderen hiervoor de thuiszorgorganisatie van uw voorkeur. Heeft de thuiszorg van uw voorkeur geen mogelijkheden, dan regelt de transferverpleegkundige zorginzet door een andere thuiszorgorganisatie.
Let wel: De thuiszorg aanvraag wordt, indien nodig, ná de behandeling/operatie ingezet. Specifieke, passende zorgbehoefte kan namelijk pas achteraf worden vastgesteld. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
- Huishoudelijke hulp: De huishoudelijke hulp kunt u zelf aanvragen bij de gemeente waar u woont. Indien u hiertoe niet in staat bent, kunnen ook uw partner, de kinderen of naasten deze hulp voor u aanvragen bij het WMO-loket (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) van uw gemeente. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de WMO en bepaalt aan de hand van criteria ’s of u recht heeft op hulp. In het Zuyderland Medisch Centrum te Sittard-Geleen is een loket waar u tijdens kantooruren terecht kunt voor meer informatie.
- Maaltijdvoorziening: Voor deze zorg bent u zelf verantwoordelijk. Het ziekenhuis kan deze zorg thuis niet voor u organiseren. Enkele mogelijkheden zijn: magnetron maaltijden vanuit supermarkt bij u uit de buurt, Apetito.nl, versaantafel.nl, veroniquekookt.nl.
- Alarmering kan worden aangevraagd als de thuiszorgorganisatie bekend is. De partner/mantelzorgers kunnen dit zelf aanvragen bij de thuiszorgorganisatie waar de patiënt zorg van ontvangt. Bij uitzonderlijke situaties waarbij er geen familie of mantelzorgers aanwezig zijn, zal de transitieverpleegkundige dit voor u aanvragen. Dit kan niet standaard voor alle patiënten worden aangevraagd.
- Welke hulpmiddelen zijn nodig?
Eenvoudige loophulpmiddelen
Eenvoudige loophulpmiddelen, zoals krukken, rollator of een looprek zitten niet in het basispakket van de zorgverzekering. U kunt deze hulpmiddelen zelf kopen of huren bij een thuiszorgwinkel of een online winkel voor hulpmiddelen. Het is mogelijk dat uw zorgverzekeraar deze hulpmiddelen heeft opgenomen in een aanvullende verzekering. Vraag dit na bij u zorgverzekeraar.Hulpmiddelen voor langdurig gebruik
Heeft u een hulpmiddel langer dan 26 weken nodig, dan kunt u contact opnemen met het WMO-loket van uw gemeente. Als u niet in aanmerking komt voor vergoeding van een hulpmiddel via de gemeente of via uw zorgverzekeraar, dan kunt u een zorghulpmiddel zelf kopen of huren.
Voor meer informatie over de vergoeding van hulpmiddelen zie:
Uw arts geeft samen met de transferverpleegkundige een advies welke zorg u na een ziekenhuisopname nodig heeft. De transferverpleegkundige bespreekt samen met u en uw naasten welke nazorg mogelijk is. Daarin zal de transferverpleegkundige u informatie geven over de mogelijkheden van zorg in een instelling, indien de zorg thuis niet passend of niet geboden kan worden. U kunt aangeven welke zorginstelling uw voorkeur heeft.
De transferverpleegkundige regelt in overleg met u, een aanvraag voor verblijf in de zorginstelling van uw voorkeur. Heeft uw zorginstelling van voorkeur geen spoedige opnamemogelijkheden, dan wordt gekeken of andere ketenpartners deze mogelijkheid wel hebben. Hierdoor kan het zijn dat u de zorg tijdelijk zult ontvangen op een andere locatie en/of bij een andere ketenpartner.
Wanneer u na uw opname gebaat bent bij een revalidatietraject, krijgt u een Geriatrische Revalidatie Zorgindicatie (GRZ-indicatie). Geriatrische Revalidatie Zorg (GRZ) is een kortdurende revalidatiebehandeling in een verpleeghuis voor patiënten die na een ziekenhuisopname moeten revalideren. Door meerdere deskundigen van verschillende specialismen wordt beoordeeld of u revalidatiedoelen heeft.
Het doel van GRZ is dat u na tijdelijke opname in het verpleeghuis weer voldoende hersteld bent om thuis te kunnen gaan wonen.
In overleg met uw arts, meldt de transferverpleegkundige u aan bij het verpleeghuis van uw voorkeur dat geriatrische revalidatiezorg biedt. De specialist ouderengeneeskunde (verpleeghuisarts) van dit verpleeghuis bepaalt of het verpleeghuis de juiste zorg kan bieden en of u opgenomen kunt worden.
Geriatrische revalidatiezorg (GRZ) wordt vergoed vanuit het basispakket van uw zorgverzekering.
Let wel:
Als gevolg van de wachtlijsten in de zorginstellingen is het niet altijd mogelijk om vanuit het ziekenhuis naar het verpleeghuis van uw eerste voorkeur te gaan. Als dit het geval is gaat de transferverpleegkundige voor u op zoek naar een alternatief. Het is de bedoeling dat u gebruikt maakt van dit alternatief. De transferverpleegkundige zal in dat geval uiteraard samen met u, familie en/of mantelzorger alles verzorgen en afhandelen.
Mocht u, om welke reden dan ook, niet akkoord gaan met de aangeboden zorginstelling, dan gaat u binnen 24 uur naar huis (uiterlijk de volgende dag om 12:00 uur). Als u naar huis gaat, dient u dit overigens zelf met familie en/of mantelzorger en eventueel andere betrokkenen te regelen. Van thuis uit kunt u vervolgens zelf met familie, mantelzorger, huisarts, (aanvullende) verzekering etc. naar een passend zorgtraject zoeken. Hierbij zal overigens geen transferverpleegkundige meer betrokken zijn.
Eerstelijnsverblijf (ELV) is een kortdurend verblijf in een zorginstelling waarbij 24 uur per dag professionele zorg aanwezig is. U kunt hier gebruik van maken als u om een medische reden tijdelijk niet thuis kunt wonen. Uw behandelend arts maakt in overleg samen met de transferverpleegkundige een inschatting samen in dat u op korte termijn zult herstellen. Het doel van dit kortdurende verblijf is dat u na deze periode weer thuis kunt gaan wonen.
Eerstelijns verblijf (ELV) wordt vergoed vanuit het basispakket van uw zorgverzekering.
Let wel:
Als gevolg van de wachtlijsten in de zorginstellingen is het niet altijd mogelijk om vanuit het ziekenhuis naar het verpleeghuis van uw eerste voorkeur te gaan. Als dit het geval is gaat de transferverpleegkundige voor u op zoek naar een alternatief. Het is de bedoeling dat u gebruikt maakt van dit alternatief. De transferverpleegkundige zal in dat geval uiteraard samen met u, familie en/of mantelzorger alles verzorgen en afhandelen.
Mocht u, om welke reden dan ook, niet akkoord gaan met de aangeboden zorginstelling, dan gaat u binnen 24 uur naar huis (uiterlijk de volgende dag om 12:00 uur). Als u naar huis gaat dient u dit overigens zelf met familie en/of mantelzorger en eventueel andere betrokkenen te regelen. Van thuis uit kunt u vervolgens zelf met familie, mantelzorger, huisarts, (aanvullende) verzekering ect. naar een passend zorgtraject zoeken. Hierbij zal overigens geen transferverpleegkundige meer betrokken zijn.
Dit is zorg voor mensen die levenslang zorg nodig hebben. Dat wil zeggen dat iemand blijvend 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht nodig heeft.
In overleg met u en/of uw naasten vraagt de transferverpleegkundige een indicatie voor de WLZ (wet langdurige zorg) aan bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Voor deze aanvraag is een handtekening van u of uw familie nodig, dit is afhankelijk welke indicatie moet worden aangevraagd. Het CIZ beoordeelt of u in aanmerking komt voor deze zorg. Het kan zijn dat een medewerker van het CIZ telefonisch contact met u zoekt of u bezoekt in het ziekenhuis om de aanvraag met u te bespreken. Wanneer het CIZ een WLZ-indicatie heeft afgegeven neemt de transferverpleegkundige contact op met de zorginstelling van uw voorkeur.
Als gevolg van de wachtlijsten in de zorginstellingen is het niet altijd mogelijk om direct vanuit het ziekenhuis naar uw zorginstelling van voorkeur te gaan. Als dit het geval is, gaat de transferverpleegkundige in overleg met u op zoek naar een tijdelijk alternatief. Dit noemen we een overbruggingsplek. U wordt dan tijdelijk opgenomen in een andere zorginstelling totdat de zorginstelling van u eerste voorkeur u kan opnemen.
Langdurige opname in een zorginstelling valt onder de wet langdurige zorg (WLZ). U betaalt hiervoor een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. De hoogte van deze bijdrage wordt berekend door het Centraal Administratie Kantoor (CAK). De hoogte van deze bijdrage is onder andere afhankelijk van uw inkomen. Op de website van het CAK vindt u een rekentool om een indicatie van uw eigen bijdrage te bereken.
Let wel:
Mocht u, om welke reden dan ook, niet akkoord gaan met de aangeboden zorginstelling, dan gaat u binnen 24 uur naar huis (uiterlijk de volgende dag om 12:00 uur). Als u naar huis gaat, dient u dit overigens zelf met familie en/of mantelzorger en eventueel andere betrokkenen te regelen. Van thuis uit kunt u vervolgens zelf met familie, mantelzorger, huisarts, (aanvullende) verzekering etc. naar een passend zorgtraject zoeken. Hierbij zal overigens geen transferverpleegkundige meer betrokken zijn.
Websites voor meer informatie:
Palliatieve zorg is zorg in de laatste levensfase en is gericht op de behandeling van ziekteverschijnselen zoals pijn, benauwdheid en angst met als doel kwaliteit van leven zo goed mogelijk te houden. Palliatieve zorg kunt u zowel thuis als in een zorginstelling ontvangen.
Palliatieve zorg thuis
Thuis wordt de zorg geboden door een thuiszorgorganisatie en vergoed door uw zorgverzekering.
Palliatieve zorg in een zorginstelling
Hospice: In een hospice is 24 uur per dag een verpleegkundige aanwezig. Ook hebben sommige hospices een eigen arts.
Soms vragen hospices een vergoeding per dag voor de kosten die zij maken, bijvoorbeeld voor eten en drinken. Meer informatie hierover kunt u vinden bij het desbetreffende hospice of bijna-thuis-huis.
Palliatieve afdeling in een verpleeghuis: Op een palliatieve afdeling van een verpleeghuis is 24 uur per dag een verpleegkundige aanwezig. De medische zorg wordt verleend door de verpleeghuisarts. Het verpleeghuis wordt door uw zorgverzekering. Als u een WLZ-indicatie heeft, wordt deze zorg betaald door de WLZ.
De mogelijkheden van palliatieve zorg worden met u besproken door het palliatief consultteam of de transferverpleegkundige: hierbij heeft u de mogelijkheid om het aangeven van drie voorkeuren, waarbij de transferverpleegkundige uiteraard zal starten met het aanvragen van het eerste genoemde hospice.
Let wel:
Als gevolg van de wachtlijsten in de hospices is het niet altijd mogelijk om vanuit het ziekenhuis naar het hospice van uw eerste voorkeur te gaan. Als dit het geval is gaat de transferverpleegkundige voor u opzoek naar 2 alternatieven. Het is de bedoeling dat u gebruikt maakt van een van deze alternatieven. De transferverpleegkundige zal in dat geval uiteraard samen met u, familie en/of mantelzorger alles verzorgen en afhandelen.
Mocht u, om welke reden dan ook, niet akkoord gaan met de aangeboden hospices, dan gaat u binnen 24 uur naar huis (uiterlijk de volgende dag om 12:00 uur). Als u naar huis gaat dient u dit overigens zelf met familie en/of mantelzorger en eventueel andere betrokkenen te regelen. Van thuis uit kunt u vervolgens zelf met familie, mantelzorger, huisarts, (aanvullende) verzekering etc. naar een passend zorgtraject zoeken. Hierbij zal overigens geen transferverpleegkundige meer betrokken zijn.
De transferverpleegkundige regelt uw nazorg. Tevens wordt een nauwe afstemming gemaakt met u en/of uw naasten, arts, verpleegkundige en andere zorgprofessionals. Hij of zij adviseert en ondersteunt u bij het maken van uw keuzes. Passend bij uw wensen en binnen de steeds veranderende wet- en regelgeving in Nederland.
De transferverpleegkundige legt contact met thuiszorgorganisaties, zorginstellingen en als dat nodig is met zorgverzekeraars.
Vervolgens regelt de transferverpleegkundige de zorg voor u. De voortgang wordt teruggekoppeld aan de verpleegkundige van de afdeling. Zij zullen u en/of naasten verder informeren. Als u vragen heeft over de nazorg dan kunt u altijd terecht bij de transferverpleegkundige.
Kunt u niet direct overgeplaatst worden naar uw aangeboden zorginstelling, dan kan het zijn dat u gaat wachten op het vervolgtraject binnen locatie Sittard-Geleen op de REVA (West 26, West 36 en West 46). De transferverpleegkundige zal dit met u, uw familie en of uw naasten regelen (ma t/m vrij tussen 08:00 & 17:00u).
Op deze afdelingen is ruimte gecreëerd om deze overbruggingsperiode te verblijven met alle zorg die u op dat moment nodig heeft. U verblijft op een eenpersoonskamer met eigen sanitaire voorzieningen.
Bezoek is van harte welkom! Informatie over uw verblijf en de verdere doorplaatsing volgt vanuit locatie Sittard-Geleen.
Uiteraard regelt uw verpleegafdeling waar u opgenomen bent het vervoer naar locatie Sittard als u op locatie Heerlen bent opgenomen.
Scan de QR-code en download de brochure:
Heeft u alvorens uw opname nog vragen over de nazorg, dan kunt u of uw naaste contact opnemen met de afdeling Transferpunt. De transferverpleegkundige kan u adviseren wat u mogelijk voor een opname al kunt regelen of voorbereiden.
Contact
Transferpunt is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08:00 t/m 17:00 uur
- Locatie Sittard: 088 – 45 90 701
- Locatie Heerlen: 088 – 45 90 702